Dungeon Master II: The Legend of Skullkeep

Jméno hry: Dungeon Master 2: The Legend of Skullkeep
Vývojáři: FTL
Rok vydání: 1993
Platforma: DOS
Druh hry: dungeon

Existují hry dobré, hry špatné a mimo jiné i hry legendární. Zatímco kategorie her dobrých a špatných jsou kategorie subjektivní, tak kategorie do které náleží hry legendární je nad osobní názor hráčů zcela povznesena. Patří sem těch pár her které zná každý a skoro každý je hrál. Představím Vám jednu takovou legendární hru, hru kterou zná každý, hrál téměř každý, ale kterou ne všichni pokořili. Pojďme si představit Dungeon Master II!

Tuto hru zná opravdu každý a tak by bylo její představení jen nošením dříví do lesa, takže stručne. S až čtveřicí dobrodruhů v prostředí klasického na čtverečky rozkouskovaného dungeonu se vydáte porazit zlosyna, který dlí v oblačné říši za portálem nacházejícím se v nejvyšším patře tvrze Skullkeep. 

Začínáte v podzemní jeskyňce, kde si z postav, spících v nějaké cryogenické komoře, vytvoříte vaši vysněnou družinu. TIP: vyberte ty co nic neumí, vícekrát poskočíte na další úroveň a tím pádem získáte víc životů. Ručně kreslená grafika a animace byla v té době malým zázrakem a rozhodně se na ni dá koukat i dnes. Doopravdy. To poznáte, jakmile vylezete s podzemí a vydáte se ven, ven do divočiny. Oblohu bičují blesky, zem skrápí nekonečný liják. V záblescích jsou vidět chmurné siluety hradu Skullkeep a na vás čeká setkání s první potvorou. Tesejte, sekejte, bijte a kouzlete, vždyť na tom nejen záleží vaše přežití, ale zkušenost postavám přibývá právě za aktivní používání schopností. Zkušenosti do levelu válečnického padají při boji se zbraní, do levelu  kouzelcického úspěšným sesíláním kouzel, do levelu kněžského mícháním rozličných lektvarů a nakonec ninja se zpelšuje bojem beze zbraně a bojem na dálku. TIP: postupem na další úroveň v jakékoliv z těchto kategorií vás čeká porce životů nebo many navíc a tak i mágy občas zabojujte a bojovníky občas zakouzlete

Po chvíli se v okolí hradu zorientujete, teď už můžu říct, že DM II není vůbec obsáhlý, větši herní doby zabere procházení těch stejných lokací neustále dokola. Zní to hrozně, ale je to zábava, ať už při trénování vaší družinky v okolí nebo při objevování nových a nových cest uvnitř hradu Skullkeep. Venkovní lokace tvoří kruh kolem hradu a je v nich vaším úkolem najít a posbírat 4 části mozaiky, která vám otevře vchod do hradu. No a abyste neměli na výběr, tak jednotlivé lokace v okolí se vám otevírají postupně, jak od nich nacházíte klíče. TIP: pro získávání zkušeností je nejlépe jít na vlky, pro získání peněz prodávejte steaky a později sekery od obrů. Můžete zde vyzkoušet první magické mapy vyvolávající pomocníka, který vám bude nápomocen přenést náklad těžce vydovytých seker k prodejci. TIP: první obchůdek, ten hned ze startu nabízí vyšší výkupní ceny.

Až budete mít dost běhání po okolí hradu, to znamená až budete mít nejlepší výbavu co můžete unést a budete dostatečně vycvičení, můžete se směle vrhnout do útrob hradu Skullkeep. Zatímco okolí hradu byla jedna velká rež určená jen k tomu abyste si nahrabali a nakoupili, tak uvnitř hradu začíná přituhovat. Ne že by nepřátelé byli o tolik silnější, ale začínají se objevovat různé hádanky a nástrahy co procvičí kromě prstů i mozek. Narazíte opravdu na všechno, různé teleporty, propadla, tajné stěny, skrytá tlačítka, pasti a zrcadla. Také se objeví nepřátelští magičtí přisluhovači, kteří vám začnou ve formě létajících ostnatých koulí znepříjemňovat život. Můžete proti nim kouzlit své vlastní pomocníky, a i když je to celkem zbytečné, tak můžete žasnout nad tím, že už v té době byla možnost stát v rohu, kouzlit a dívat se, jak spolu pomocnící bojují.

Cílem vašeho smažení pak bude nutné dát do pořádku stroj, který dokáže otevřít magický portál na vrcholku hradu a za ním pak porazit hlavního padoucha. Cesta k otevření portálu však nebude jednoduchá. V podzemí musíte osvobodit golemy, kteří se budou starat o to aby nevyhasla pec. Zde si můžete opět požasnout - golemové chodí stejně jako vaši nepřátelé, jen když jdou kolem pece tak do ni přiloží kus pyritu. V horních patrech pak propojit elektrické obvody a rozjet pumpy. Pak už bude stroj kompletní vy se můžete vydat do nejvyššího patra k portálu. Cestou vás budou neustále otravovat nepřátelští minioni, kteří budou útočit nejen na vás, ale budou se snažit rozhodit ovládání celého stroje a tak začne hra nabírat zběsilé tempo. Naštěstí jsou v každém patře žebříky, které procházejí středem hradu od nejvyššího parta až do katakomb a tak se pohybujete po hradě docela slušnou rychlostí. TIP: stroj musíte udržet v chodu jen po dobu nezbytně nutnou ke vstupu do portálu

Nakonec, když už si myslíte, že vás nic nepřekvapí a s vysokým sebevědomím se vydáte do portálu, octnete se tváří v tvář vaší noční můře. Závěrečný souboj je legendární a možná právě vy budete patřit k mnoha hráčům, kteří si na něm vylámali zuby. Posuďte sami. Pohybujete se po oblačných plošinách, které jsou pospojované pohyblivými mosty. Jeden špatný krok a zřítíte se na zem. To sice není konec, jen vás čeká další pokus o nahození stroje a projití portálem.  A nesmíme zapomenout na hejna minionů co vás obletují ze všech stran a taky na samotného pána hradu, který po vás občas střelí nějaký ten blesk. TIP: kouzla zvyšující rychlost vaší party vám výrazně pomůžou s překonáním pohyblivých mostů.

Když už se dostanete na dosah k hlavnímu padouchovi, čeká váš těžký a dlouhý souboj. Ale nezoufejte, životy se mu neobnovují a tak i když spadnete z oblak na zem, vždy se můžete vrátit a další životy mu upižlat! Nakonec budete odměněni vítezstvím!

A JAK SE TO HRAJE DNES?

Celá hra nezestárla ani o den dalo by se říct. Krásná ručně animovaná grafika postav a okolí lahodí oku i dnes. Chování nepřátel udivuje, rychlé a početné nestvůry se vás snaží oblkíčit, lučišníci uhýbají vašim projektilům, oživlé stromy se tváří jako stromy, šaman si nabíjí svou kouzelnou hůl a minioni si létají volně po celé mapě. Ve hře téměř neexistují záseková mista, máte k dispozici mapu co vám ukáže nestvůry i průchozí stěny. Padouši jsou velmi nápadití, posuďte. Skřet v podzemí, který se dá rozdrtit kdy ho nalákáte do slepá chodby. Skřítek běhající v bludišti plném teleportů, který neustále mačká páky na zdi které vypouští ohnivé koule. A peklo se samotným pánem hradu nakonec, paráda. Je to ale stále dungeon ze staré školy, nenabízí žádné npc k popovídání, nehledejte nic jako questy, statistiky zbraní a zboje musíte pracně hledat podle toho, co se při používání změní. Ale buĎte bez obav, hraje se to dobře a druhá taková hra není. Zahrajte si ji. 

GALERIE